نقشه برداری معدن عباس آباد محلات

 این معدن واقع در  ۵  کیلومتری شهر نیم ور از توابع استان مرکزی واقع شده است سنگ این معدن بیشتر با زمینه سفید استخراج می شود و به سنگ سفید عباس آباد معروف و مشهور می باشد در زمانی نه چندان دور به دلیل زمینه سفید این سنگ و فرج (سوراخ) موجود در این ماده ( که البته یکی از مشخصه های سنگ تراورتن وجود فرج در بافت آن می باشد) سبب شده بود در شهرهای بزرگ و پر رفت وآمد از این سنگ استفاده کمتر شود زیرا دوده وآلاینده های موجود در هوا و ریز گردها در این حفره ها نفوذ کرده و پس از چندی ظاهر ساختمان را زشت و غیر قابل تحمل می نمود .

شاید این سوال در ذهن مطرح شود چرا با شستشوی سنگ این پلیدی ها را از ظاهر ساختمان نمی زدودند تا بتوانند از زیبایی منحصر به فرد و بافت محکم و استخوانی این سنگ در استحکام و زیبایی ساختمان بهره برند ؟ پاسخ به این سوال با کمی دقت مشخص میشود علتهای متعددی برای این کار وجود دارد یکی اینکه نماهای ساختمانها دارای ابعاد و احجام بزرگی میباشند و این کار بسیار سخت و انجام مداوم آن غیر ممکن میباشد

 دوم اینکه : زمانی که سیاهی و دوده ناشی از حرکت اتومبیلها و فعالیت کارخانه ها به درون سنگ نفوذ نمایید خیلی سخت از آن خارج میشود وباگذشت زمان جزء غیر قابل تفکیک از سنگ میشود . اما سوالی که ذهن فعالان در صنعت سنگ و بخصوص معدن کاران عباس آباد را به خود مشغول نموده این است که : راهکار برون رفت از این مشکل چیست و چطور میتوان از این سنگ زیبا و محکم در نمای ساختمانهای کلان شهر ها استفاده نمود ؟ راهکار در پوشاندن سوراخها با ماده ای از جنس مقاوم ، هم رنگ ، غیر قابل نفوذ و مشابه سنگ میباشد .

پس از کاوش بزرگان و اندیشمندان و مهندسان صنعت سنگ ماده شیمیایی به نام رزین بدست آمد که بیشتر ویژگیهای ماده خواسته شده را داشت این ماده به دلیل داشتن رنگی روشن (تقریبا بی رنگ ) قابلیت رنگ پذیری داشته و با شرایطی که در مقاله بعدی عنوان خواهم کرد سبب پوشاندن سوراخها ی سنگ سفید و زیبای عباس آباد گردید البته در این میان نباید از نقش بسیار مهم دستگاههای جدید صاب و برش به سادگی بگذریم.

تاکنون نقشه برداری و تهیه نقشه توپوگرافی و زمین شناسی چندین محدوده از این معدن توسط این شرکت انجام شده است .